I have a dream… (på svenska)

I have a dream…
   sa en gång en känd
   amerikansk politiker i sitt tal

Jag har också en dröm
   om att kunna bidra
   till den värld jag vill leva i

Jag sörjer över brustna relationer
   över tillit som förloras till misstro och hopplöshet
   Och över kärlek som vänds i hat

Någon har dock sagt
   att hat bara är kärlek som gått vilse [1]
Och jag skulle så gärna
   vilja knyta ihop
   trasigt till helt

Jag skulle vilja vara en del
   i undret som sker
 När tillit byggs på nytt
   och försoning kan ske

Vägen dit
   tycks mig dock
   så skälvande skör

Om jag vågar mig på
   att gå den
är det nog i tanken på
att jag inte behöver vara
   själva lösningen
utan en del
   av ett större sammanhang
Likt pusselbiten som,
   hur svårplacerad den än tycks vara,
skulle saknas i helheten
   om den inte fanns där.

Och jag är inte ensam…
Vi är flera…

 

Under sju månader har jag gått en kurs i att medla i konflikter med Nonviolent Communication. Medlingsprogrammet, i regi av Friare Liv (http://www.friareliv.se/sv/), har varit förlagt under 4 tillfällen med tre kursdagar per gång. Därutöver har vi alla övat i två mindre grupper, en som träffats vid sex tillfällen och i en annan som övat varannan vecka i telefonkonferens.

I lördags, den 20 maj 2017, den sista kursdagens morgon läste jag upp den här dikten och spelade sången Si av den franska artisten ZAZ. Det var just den sången och erfarenheterna från medlingsprogrammet som inspirerade mig till att skriva dikten.

Sången finns på ZAZ hemsida:
https://www.zazofficial.com/en/music/

Samt på följande länk med engelsk text:
https://www.youtube.com/watch?v=2qWX9p6SXZo

DSC_1679

Körsbärsblom i Kungsträdgården, Stockholm

[1] Ett citat som jag fann i en tidning någon gång på 80-talet, sagt av någon vid namn Bell Wall

Kommentera

